Projects on going
Complex Systems sistemas complexos e a arte The project is divided into the following topics:
Science and art: It is intended to develop a historical-philosophical argumentation that contextualize the creative process in the scope of the study of complex systems. Not wanting to reduce artistic activity to the possible art / science relationship, possible symbioses between scientific and artistic research will be deepened. At this point practice is developed in the following topics:
Mathematics: Mathematics as an artistic expression.
The representation of mathematical objects: The visual representation of mathematical objects.
The chaotic pendulum: The movement, the dance, the music. The non-linear oscillation: pure sound / noise. The periodic, the compass and the aperiodic. The rhythm. The measure of complexity and complexity expressed.
The element and the pattern: local interaction, global phenomenon. The cell, the mosaic, the tile. The cellular automata, the organism. Evolutionary dynamics, algorithms and genetic processes.
The landscape: The natural / artificial. Dynamics in the landscape, flows of matter, energy and information. The geometric design and the proportion.
Utopias: thought and speculative action.
The being, the heteronym and the complex: The complexity in the literary creation and the theatrical representation
Critique: Creation of a discourse and critical argument, related to the developments of previous topics. |
Raízes Marta Riera, Desenho sobre o papel. 2006.
|
Complex network. Marta Riera, Knoted woolen yarn 2007.
|
Reprodução de um painel de azulejos do Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora Marta Riera Técnica tradicional. 2008.
|
Representação de uma célula Marta Riera, Mosaico de peças cerâmicas 1m de diâmetro 2009.
|
Landscape on hyperbolic plane Marta Riera, Carlos Ramos September 2010
Description: This is a sculpture, with approximate 3m of diameter, placed in Son Blai, Maiorca, Spain. It grew from a sketch of the hyperbolic plane (Poincaré disc), superposing successive layers of clay, limestone and sand.
Technique: Use of clay with different iron oxide levels, limestone and sand.
|
Pêndulo. A ordem do caos. II Pedro Ramos, Marta Riera, Carlos Ramos Instalação e Performance, 2011 (texto) © Foto de Gustavo Gonçalves
|
Pêndulo. A ordem do Caos. Pedro Ramos, Marta Riera, Thierry Simões, Carlos Ramos. Instalação e Performance, Exposição Teoria, prática e expressão matemática: um tributo a José Sousa Ramos, 2011
|
Jardim vertical. Marta Riera, Carlos Ramos. Évora, 2011
|
Elementos para pintura com fungos. Marta Riera, em colaboração com a Professora Teresa Caldeira e o Laboratório Hercules, Universidade de Évora, 2011
|
Buda. Marta Riera. Pintura s/MEA, corante alimentar e fungos. 45x45 cm, 2011
|
Teia. Marta Riera. Instalação. Lãs coloridas sobre figueira. Maiorca, Espanha, Dezembro de 2011.
|
Strange (curious) atractor on a Feigenbaum. Carlos Ramos, Marta Riera. Instalação. Lãs coloridas sobre figueira. Maiorca, Espanha, Dezembro de 2011.
|
Esculturas Marta Riera. Argila recolhida na adiça. Peças cozidas no forno construído em 2010. 2011
|
Preparação de Jardim vertical. Marta Riera, Carlos Ramos. Évora, 2011
|
Laboratório da Complexidade |
Autómatos celulares Marta Riera Painel de azulejos, Majolica, 2007 |
Artistas residentes
2012 - 2013
Mariana Ramos Artista Plástica
2010 - 2013
Marta Riera Ceramista, Artista plástica, Bióloga |
Pontuações Mariana Ramos, Tinta da China sobre papel, 2009 |