Projects on going

 

Complex Systems  sistemas complexos e a arte 

The project is divided into the following topics:

 

 

Science and art: It is intended to develop a historical-philosophical argumentation that contextualize the creative process in the scope of the study of complex systems. Not wanting to reduce artistic activity to the possible art / science relationship, possible symbioses between scientific and artistic research will be deepened. At this point practice is developed in the following topics:

 

Mathematics: Mathematics as an artistic expression.

 

The representation of mathematical objects: The visual representation of mathematical objects.

 

The chaotic pendulum: The movement, the dance, the music. The non-linear oscillation: pure sound / noise. The periodic, the compass and the aperiodic. The rhythm. The measure of complexity and complexity expressed.

 

The element and the pattern: local interaction, global phenomenon. The cell, the mosaic, the tile. The cellular automata, the organism. Evolutionary dynamics, algorithms and genetic processes.

 

The landscape: The natural / artificial. Dynamics in the landscape, flows of matter, energy and information. The geometric design and the proportion.

 

Utopias: thought and speculative action.

 

The being, the heteronym and the complex: The complexity in the literary creation and the theatrical representation

 

Critique: Creation of a discourse and critical argument, related to the developments of previous topics.

Raízes

Marta Riera,

Desenho sobre o papel.

2006. 

 

Complex network.  Marta Riera,

Knoted woolen yarn

2007. 

 

Reprodução de um painel de azulejos do Colégio do Espirito Santo,

Universidade de Évora

 Marta Riera

Técnica tradicional.

2008. 

 

Representação de uma célula

Marta Riera,

Mosaico de peças cerâmicas

1m de diâmetro

2009. 

 

Landscape on hyperbolic plane

Marta Riera, Carlos Ramos

September 2010

 

Description: This is a sculpture, with approximate 3m of diameter, placed in Son Blai, Maiorca, Spain.

It grew from a sketch of the hyperbolic plane (Poincaré disc), superposing successive layers of clay, limestone and sand.

 

Technique: Use of clay with different iron oxide levels, limestone and sand.

 

See: Landscape on the hyperbolic plane, Carlos Ramos and Marta Riera, in CENTER FOR IMAGE IN SCIENCE AND ART - UNIVERSITY OF L ISBON

 

 

Pêndulo. A ordem do caos. II

Pedro Ramos, Marta Riera, Carlos Ramos

Instalação e Performance,  2011 (texto)

© Foto de Gustavo Gonçalves

 

Pêndulo. A ordem do Caos

Pedro Ramos, Marta Riera, Thierry Simões, Carlos Ramos.

Instalação e Performance, Exposição Teoria, prática e expressão matemática: um tributo a José Sousa Ramos, 2011

 

Jardim vertical.

Marta Riera, Carlos Ramos.

Évora, 2011

 

Elementos para pintura com fungos.  

Marta Riera, em colaboração com a Professora Teresa Caldeira e o Laboratório Hercules, Universidade de Évora, 2011

 

Buda.  

Marta Riera

Pintura s/MEA, corante alimentar e fungos.

45x45 cm, 2011

 

Teia.  

Marta Riera.

Instalação. Lãs coloridas sobre figueira.  Maiorca, Espanha, 

Dezembro de 2011.

 

Strange (curious) atractor on a Feigenbaum. 

Carlos Ramos, Marta Riera

Instalação. Lãs coloridas sobre figueira. Maiorca, Espanha,

Dezembro de 2011.

 

Esculturas

Marta Riera.

Argila recolhida na adiça. Peças cozidas no forno construído em 2010.  

2011

 

Preparação de Jardim vertical.

Marta Riera, Carlos Ramos.

Évora, 2011

 

 

Laboratório da Complexidade

Autómatos celulares

Marta Riera

Painel de azulejos, Majolica, 2007

 

                      Artistas residentes

 

2012 - 2013

 

Mariana Ramos

Artista Plástica

 

2010 - 2013

 

Marta Riera

Ceramista, Artista plástica, Bióloga

Pontuações

Mariana Ramos,

Tinta da China sobre papel, 2009